انواع دیگر دستگاه های بالابر آب که در سال های هلنیستی نیز برای آبیاری استفاده می شد، انواع تمپانا (با تیغه های ثابت و ظرفیت حدود 30 متر مکعب آب در ساعت) بود.

فواره جادویی توسط هرون اسکندریه (حدود 10 تا 70 پس از میلاد)، ریاضیدان و مهندس یونانی باستان، که در شهر زادگاهش اسکندریه هلنیستی، مصر فعال بود، اختراع شد.

این فواره درخشان‌ترین فواره‌ای بود که آب را بالاتر از سطح موجود مخزن خود پمپ آب خانگی نیم اسب پرتاب می‌کرد و ظاهراً فشار هیدرواستاتیک را به چالش می‌کشید.

این شامل یک محفظه باز و دو ظروف بدون هوا بود پمپ آب کشاورزی شارژی که روی هم قرار گرفته بودند.

ظرف دربسته وسط با آب پر شد و یک پیپت کمی بالاتر از پایین آن شروع شد و به یک نازل بالای ظرف باز بالا منتهی شد. هنگامی که آب به داخل ظرف باز بالایی ریخته شد، از طریق یک لوله به داخل ظرف دربسته پایینی جریان یافت.

هوای محصور در این ظرف پایینی تحت فشار قرار می گرفت و آب ظرف میانی را پمپ آب پیستونی از طریق لوله دیگری جابجا می کرد و آن را مجبور می کرد تا به سمت نازل بالا برود و یک جهش کوچک ایجاد کند.

جهش آب، آب ظرف باز بالایی را تکمیل کرد (با حفظ سطح ثابت). بنابراین، این فرآیند به صورت خودکار بود و تا زمانی که تمام آب ظرف میانی تخلیه شد، به طور خودکار ادامه یافت (هرون اسکندریه، پنوماتیک).

هرون ساخت aeolipile (نسخه ای از آن به عنوان موتور هرون شناخته می شود) را توصیف کرد پمپ آب کولر الکتروژن که یک موتور واکنش موشک مانند و اولین موتور بخار ثبت شده بود.

Aeolopile تقریباً دو هزار سال قبل از انقلاب صنعتی ایجاد شد. تاسیوس تایید می کند که aeolipile به طور مکانیکی با پمپ Ktesivius که به عنوان اولین پمپ آب بخار روی زمین شناخته می شود، ترکیب شده است.

  • منابع:
    1. Evolution of Water Lifting Devices (Pumps) over the Centuries Worldwide
  • تبلیغات: 
    1. سنگ فیروزه به همراه کدام لباس موجب تاری دید می شود؟
    2. سنگ فیروزه ای که پاداش یک مسابقه بسیار مهم شد!
    3. سنگ فیروزه چه تاثیری بر روی چشمان این فرد داشت؟
    4. سنگ فیروزه موجب برد کدام تیم ورزشی شده است؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *