اردک های نژاد تخمگذار دسته ای از طیور تخمی پرورشی و سودآورند که در ارزان ترین قیمت ها بصورت زنده خرید و فروش می شوند و بهترین طیور جهت پرورش در شمال کشور محسوب می شوند.
اردک اهلی از پرنده هایی هستند که سازگاری بالا با شرایط آب و هوایی معتدل دارند و در برخی نژاد ها علیرغم اینکه آب دوست هستند می توانند در محیط گرم و خشک پرورش یابند ازین رو در کشورمان در بسیاری از استان ها این طیور نگهداری و تکثیر می شوند اما در مازندران و شمال کشور تعداد شان بیش از هر نقطه دیگری ست.
اردکها دو گروه اصلی را شامل می شوند یکی تخمگذار و دیگری گوشتی که در این گروه ها ده ها نژاد مختلف جای گرفته اند.

بهترین نژاد های تخمگذار در اردک های پرورشی

از بهترین نژادهای تخمگذار در اردک ها می توان اردک های نژاد دونده هندی را نام برد که بی شک هیچ اردکی به این سازگاری وجود ندارد بطوریکه این اردک ها می توانند در سخت ترین شرایط جان خود را حفظ کنند ازین رو گزینه مناسبی جهت پرورش هستند و در کشورمان با تعداد بالا پرورش می یابند.

گوشت این اردک ها نیز باکیفیت ترین پروتئین و ریزمغذی ها را دارد و چربی اش نسبتاً کم می باشد و در دوره تخمگذاری توانایی گذاشتن 300 تخم را دارند یعنی بطور میانگین هر بیست و چهار ساعت یک عدد که این رقم برای یک اردک بسیار بالاست و نشانه توانایی بالایش می باشد.
یکی دیگر از بهترین نژاد های تخمگذار در بین چندین نوع اردک تخمی مختلف نژاد کمپل خاکی است که زادگاه و خاستگاه شان انگلستان است و در دوره تخمگذاری می توانند تا 220 تخم تولید کنند همچنین از نظر تولید گوشت هم می توان آنها را پرورش داد و گوشت خوبی از آنها بدست آورد چراکه وزنگیری خوبی از خود نشان می دهند.
اردک های ارپینگتون نیز تخمگذاری بالا دارند و اگرچه نسبت به دو نژاد قبلی کمتر تولید تخم دارند اما تخم ها درشت تر بوده و مقوی تر می باشد. این نژاد هم در دوره تخمگذاری اش تا دویست تخم تولید می کند.

زرکالنایا یکی دیگر از تخمگذار ترین اردک هاست که دویست تخم در دوره اش می گذارد و تخم ها درشت و باکیفیت اند و از نظر وجود ویتامین غنی ترین تخم ها محسوب می شوند و وزن شان گاه تا صد گرم هم می رسد.
درکل نژادهای گوناگونی ازین اردکها هم اکنون در بازار ایران خرید و فروش می شوند که با قیمت های ارزان عرض شده و بفروش می رسند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *