چندین ترکیب زعفران از جمله سافرانال، کروسین، کروستین و کاروتنوئیدها در مدل های حیوانی آسیب مغزی ایسکمیک، اکسیداتیو، تروماتیک و التهابی خواص محافظت کننده عصبی نشان داده اند.

در میان چندین ترکیب زعفران، کروسین بیشترین زعفران گلخانه ای فعالیت محافظتی عصبی را در یک مطالعه نشان داد.

فعالیت محافظت کننده عصبی کروسین احتمالاً ثانویه به افزایش سنتز گلوتاتیون از طریق افزایش بیان گاما گلوتامیل سیستئینیل سنتاز است.

در یک مدل موش نیمه پارکینسونی، پیش درمانی زعفران سرگل سحرخیز کروستین سطوح GSH، دوپامین و فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی را حفظ کرد و از نورون های ماده سیاه محافظت کرد.

Crocus sativus L. به طور فزاینده ای به عنوان تقویت کننده حافظه مورد مطالعه قرار می گیرد. زعفران می تواند اثر مضر اتانول را در ثبت و بازیابی حافظه کاهش دهد و از مهار هیپوکامپ ناشی از اتانول جلوگیری کند.

تقویت طولانی مدت به نظر می‌رسد کروسین در حافظه و تشخیص فضایی نقش دارد و نقص عملکرد ناشی از اسکوپولامین را در آزمون‌های اجتناب غیرفعال مرحله‌به‌راه و ماز آب شعاعی مسدود می‌کند.

زعفران اثرات محافظتی مشابهی بر شناخت و حافظه فضایی زعفران نگین قائنات در مدل‌های استرس مزمن و هیپوپرفیوژن اختلال حافظه نشان داد.

در مدل حیوانی بیماری آلزایمر (AD) ناشی از تزریق داخل بطنی استرپتوزوسین، خلیلی و همکاران. نشان داد که تجویز کروسین به طور قابل توجهی نتایج بهتری در آزمون اجتنابی غیرفعال دارد.

در یک مطالعه 16 هفته ای کنترل شده با دارونما، 46 بیمار مبتلا به AD خفیف تا متوسط ​​به زعفران 15 میلی گرم دو بار در روز یا دارونما اختصاص داده شدند.

در پایان کارآزمایی، زعفران با نتیجه قابل توجهی بهتر از دارونما زعفران گلستان در عملکرد شناختی همراه بود. نکته مهم، تحمل پذیری زعفران مشابه دارونما بود.

در یک مطالعه 22 هفته ای کنترل شده با دونپزیل، زعفران 15 میلی گرم دو بار در روز با دونپزیل 5 میلی گرم دو بار در روز مقایسه شد.

زعفران به اندازه دونپزیل مؤثر بود، اما با عوارض جانبی کمتری نسبت به دونپزیل همراه بود.

  • منابع:
    1. Saffron a Prototype Example for Evidence Based Herbal Medicine
  • تبلیغات: 
    1. ادکلنی که باعث قتل فوتبالیست معروف شد!
    2. با رب گوجه می توانید نقاشی های زیبایی بکشید!
    3. 7 چیزی که درمورد میگو نمی دانستید
    4. بازیگر معروفی که با موزاییک به قتل رسید!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *