اردک های تخمگذار از نژادهای پرورشی بسیار سازگاری هستند که بهترین تولید تخم را دارند و چندین نژاد مختلف را شامل شده اند و همچنین اردک اهلی بصورت زنده عرضه می گردند.

اردک ها همانند دیگر پرندگان پرورشی در دو دسته بزرگ تخمگذار و گوشتی تقسیم بندی شده اند که هریک ازین دسته ها را اردک هایی با نژادهای اساساً گوشتی یا اساساً تخمگذار تشکیل می دهند.

اردک های گوشتی به خاطر گوشت مقوی شان مورد توجه قرار گرفته اند و نژاد های تخمگذار هم بعلت تولید سالم ترین و مغذی ترین تخم طیور مورد پرورش قرار می گیرند و بصورت زنده با بهترین شرایط جسمی عرضه می گردند.

اردک های تخمگذار پرورشی

اردک های تخمی و پرورشی همانطور که عنوان کردیم نژادهای مختلفی دارند و بیشترین توانایی را در تولید تخم از خود نشان می دهند.
این پرندگان تخمی در بسیاری از مراکز داخل کشورمان به خصوص مراکز پرورش طیور مازندران بصورت سنتی پرورش می یابند و بصورت زنده عرضه می شوند.
یکی از اردک های تخمگذاری که در بسیاری ازین مراکز نگهداری می شوند اردک های نژاد دونده هندی می باشند، این نوع اردک های تخمگذار در جنوب چین بیشترین پراکندگی را دارند و شکل ظاهری شان با نژادهای دیگر متفاوت است.

اردک های کمپل هم از دیگر اردک های دسته تخمگذار می باشند که در دوره تخمگذاری توانایی تولید 220 عدد تخم را دارند که هریک ازین تخم ها با وزنی معادل هشتاد گرم تولید می شوند و این نشان دهنده اندازه بزرگ تخم ها می باشد.
در کل نژادهای دیگری هم در دسته اردک های تخمگذار وجود دارند که برخی از آنها حتی دومنظوره هم هستند یعنی هم گوشت و هم تخم خوبی تولید می نمایند مثل اردک های ارپینگتون.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *