فرش

تاریخ فرش ایران شاید یکی از مواردی باشد که روایات و تحقیقات متعددی درباره آن انجام شده است و برخلاف آنچه تصور می شود بسیاری از موارد و نظرات صرفاً حدس و گمان و نظریه است و از نظر تاریخی می توان موضوعی را بیان کرد که با مدارک مستند میتونید ثابت کنید

در این مقاله از فرش اردکان گل ابریشم فراهان قصد داریم با بیان نظریات و مستندات جهانی که در مورد تاریخ فرش ایران وجود دارد، با گوش دادن و درک ناگفته های بسیاری، به شناخت دقیق تری از تاریخ فرش و قالی بافی دست یابید.

برای اینکه بتوانیم موضوع تاریخچه فرش ایران را با قطعیت بیان کنیم باید به این موضوع بپردازیم که ملاک ما برای نامگذاری زیرانداز به عنوان فرش چیست؟

از آنجایی که حتی انسان های اولیه با استفاده از پوست حیوانات و برگ گیاهان برای خود حصیر می ساختند، اگر بخواهیم هر نوع حصیری را فرش بدانیم، اولین فرش را باید به انسان های اولیه نسبت داد.

فرش

اما ما معیارها و ارزیابی های دقیق تری برای این موضوع داریم و نزدیک ترین و دقیق ترین تعاریفی که تاکنون ارائه شده است را به شما خواهیم گفت.

کلمه قالی یا قالی از کلمه قالی گرفته شده است که در ارمنستان واقع شده است و در آن زمان ارمنستان بخشی از ایران بوده است، از آنجایی که فرش در بسیاری از موارد استفاده می شود، استفاده از این کلمه به عنوان معادل کاری اشتباه است.

اما از سوی دیگر، بر اساس فرهنگ معید، واژه فرش را می توان از کلمه ترکی «قالین» به معنای فرش کرکی که با نخ و پشم به رنگ های مختلف بافته می شود، گرفته شده است.

پس بعد از این توضیحات منظور ما تاریخچه فرش ایران است، در واقع تاریخ فرش های کرکی که گره دارند و زیاد مطالعه و استفاده از الحاقات دیگر نداریم.

اینکه بخواهیم ایران را به عنوان آغاز قطعی بافت فرش و قالیچه کرکی بدانیم یا نه، هنوز مشخص نیست و نمی توان آن را تایید یا تکذیب کرد، اما آنچه به طور قطع در مورد فرش می توان گفت این است که آسیا مهد اولیه قالی و قالی بافی است. قفقاز، ترکستان و ایران محتمل ترین گزینه هایی هستند که می توان به عنوان اولین کشور معرفی کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *